torsdag 4 juli 2013

bonus


Hela "eliten" trängs på en liten grön plätt utanför Visby denna vecka. Politiker, lobbyister och mediafolket minglar och umgås i Almedalen. En del på företagets bekostnad, andra på våra skattepengar och övriga på sina väl tilltagna löner eller rentav en fet bonus. Någon sådan har man aldrig fått under sitt långa arbetsliv. Inte ens någon liten förmån.

Den har man däremot fått nu som pensionär. Allt tid i världen att ägna sig åt det man gillar eller har lust för stunden. Förutom denna förmån blev det en extra bonus igår när minsta barnbarnet  skulle stanna några dagar hos oss och ville följa med mig ut i skogen. Han med sin lilla mobilkamera i jackan och jag med min lilla digitalkamera i byxfickan. Han ville också fotografera. Jag ville visa honom allt man kan upptäcka i naturen samt passa på att visa honom alla mina  8 kantarellställen. Som om det inte var bonus nog, hittade vi även kantareller på vartenda ställe.

 
Visserligen hade dom inte hunnit bli lika stora  som förra årets svampar på bilden, men han plockade med stor entusiasm alla som hade fått "lovlig" storlek och stoppade dom  i en plastpåse som jag höll upp.

På vägen in i skogen  passerade vi en äng där det fanns en del insekter som fångade ungens intresse.

"Titta på den här humlan som sover efter maten" sa jag till honom och tog ett kort.

 
Lite senare upptäckte han en trollslända. Vi pratade om den här som var en  blå flickslända, om dagsländor och stora sländor som är glupska rovdjur.

 
Med hans skapa syn upptäckte han en koltrast på en tallegren. Han försökte zooma in den med sin mobilkamera men det gick inte så bra. Likaså när vi senare såg en till på en jordhög. Jag tog då bilderna med varierande resultat. Mest för att visa att man kunde ta bilder på fåglar och annat, bara man har lite tålamod.

 

 
Vi pratade om fästingar, vi lyssnade på en fasan och vi klappade en bagge på dom böjda hornen. Vi småsprang ibland uppför små kullar för att jag ville träna mitt knä med lite sällskap. Ser lite fånigt ut när en gubbe plötsligt börja småspringa ensam på en cykelbana och flåsande lägger av efter hundra meter. Väl hemma gick det dock inte att få honom att rensa svamp också. Det hade varit för mycken bonus.

1 kommentar: