lördag 6 juli 2013

Mälarvyer


Var man än bor i Stockholmsområdet, är Mälaren alltid inom räckhåll till fots, med cykel eller en kort biltur. Därför har det genom åren blivit en del bilder därifrån som även resulterat i ett kort bildspel på digimages3 med denna titel. Det är kanske dags att göra om detta bildspel eftersom några bilder inte var från Mälaren och många nya bilder har kommit till. Nu senast efter en längre cykeltur.

Jag låste cykeln vid ett träd och följde en smal stig upp mot berget. Därifrån hade man en magnifik utsikt över vattnet.

 
Långt borta på sjön såg jag en liten prick som rörde sig. En vattenscooter. Från en annan bergknalle tog jag senare några bilder på den som jag återkommer med i morgon. Jag strosade vidare utmed kusten och nya vyer bredde ut sig hela tiden.

 

 
Förutom den första bilden, där man kanske kan ana höjden över vattnet, syns avståndet ner mot sjön nästan inte alls. Den andra bilden tycks vara tagen bara några meter ovanför när det i verkligheten handlade om 10-tals meter - kanske hundra. Därför kam bilderna inte alls förmedla den betagande utsikten över denna Mälarfjärd

 
Här låg jag platt på magen för att få in vyn under den kullfallna tallen. Då tycks sjön nästan ligga i jämhöjd. Så visst ljuger kameran ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar