söndag 28 juli 2013

en riktig spökhistoria


Jag har sett ett spöke mitt på ljusan da´n. Det var när jag strosade runt på ängarna för att fotografera fjärilar eller annat småkryp som kom min väg. En liten vit fjäril har gäckat mig många gånger. Så fort man kommer i närheten är den borta. Den flyger iväg bara en kort bit. Det går så fort att man ibland inte kan följa den med blicken. Och lyckas man med det, så är det ändå svårt att hitta den igen. Den gömmer sig alltid under ett blad. Därför blev jag extra glad när jag äntligen lyckades att få den framför kameran utan att den gav sig av igen. Jag fick bara en bild på den och det var underifrån. Det var dock först hemma vid datan som jag upptäckte att jag hade fångat ett spöke. Döm själva.

 
Jag kan ju inte kalla den för fjärilspöke utan började leta efter dess rätta namn. När man, som så ofta, inte hittar något, fick jag nu i gengäld upp två möjliga namn på den. Gullrisfjädermott och röllekefjädermott. Lite retligt när man väl har hitta ett namn, så blir det två och man tvingas välja. I mitt bildarkiv står den därför under namnet spökfjäril J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar