måndag 29 juli 2013

underligt beteende


"Bättre en fjäril i handen än 10 på ängen"? Kan kanske tyckas så om man vill ta bekväma närbilder på den. Den här pärlgräsfjärilen visade dock ett avvikande beteende och jag hade hellre sett den flyga omkring bland grässtråna.

 
Jag tog en bild på den när den hade slagit sig ner på en växt. Bilden blev dock oskarp. Den satt stilla ovanligt länge och just som jag skulle ta en ny bild, fladdrade den iväg. På ett konstigt sätt. Den kom inte någonvart. Fladdrade hit och dit som om den druckit absolut vodka i stället för nektar. Ställde in kameran på videofunktionen där bilderna tyvärr också blev oskarpa. (har aldrig filmat i närbild)
Min första tanke var att den hade fastnat i en spindeltråd. Den verkade liksom hänga fast i något när den skulle iväg. Det fanns dock varken spindelnät eller tråd i närheten. Jag stängde av kameran och fångade fjärilen med andra handen ifall den ändå hade fastnat i något. Tog ytterligare en bild när den satt mitt framför ögonen på mig.

 
Hade den blivit skadad i kroppen eller brutit  någon vinge? Det kan inte vara lätt att lyfta med bara en vinge och sedan hålla kursen. Den lättade visserligen från handen men "raglade" sedan ner bland det höga gräset där jag förlorade den ur sikte.

Det är sommar, sol och fladdrande fjärilar i hagen och allt verkar som en enda stor idyll. Tills man blir medveten om att ibland så inte alls är fallet. Det är en grym värld därute! Giriga, lömska rovdjur som  alla får se upp mot varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar