söndag 14 juli 2013

Den årliga sommarfesten



Jag lämnade gallerian bakom mig, hittade min cykel och trampade vidare. Tillbaka hemåt, tänkte jag. Men gång- och cykelvägar löper inte alltid parallellt med bilvägar och snart så hamnade jag i  Hansta, en annan för mig okänd stadsdel. Både gång- och cykelvägar hade försvunnit. I bästa fall fanns en liten  upptrampad stig i grässträngen bredvid gatan som jag följde på måfå. Och hamnade i ett litet centrum varifrån man kunde välja olika gångvägar. Jag valde en på måfå. Och hamnade denna gång mitt i ett villaområde som var som en labyrint. Från ett håll hördes sång som lät som från en böneutropare på en minaret.  Men även musik hördes ibland. Kanske pågick en högljudd trädgårdsfest? Jag lät musiken ledsaga mig och när jag lämnade villaområdet såg jag en gammal gård som jag kände igen från någonstans. Akalla gård som jag inte heller hade besökt tidigare. Kanske sett på TV. När jag kom närmare såg jag många människor som var i farten.


 
 
Bakom några hagar  såg jag en större folksamling på en äng nedanför. Där var det fest eller marknad eller något annat som var värt att undersöka närmare varför jag parkerade cykeln vid en gärdsgård och stävade mot ängen.
 
 

Alla människor hade asiatiskt utseende. Med hänsyn till ländernas befolkningstorlek gissade jag först på  Japan eller Kina. Men det stämde inte riktigt. Jag frågade därför flera personer för att få veta vad som pågick här men ingen talade svenska eller engelska. Liksom i Gallerian befann jag mig åter i utlandet bland främmande människor.


 
Först på tillbakavägen hittade jag denne trötte man på en bänk som en sista chans att få reda på vilka som firade och varför. På en nödtorftig blandning av engelska och svenska fick jag veta att det var mongolernas årliga sommarfest och att de hade samlats här från när och fjärran.


 

 
Det hela var som en idyllisk och välordnad picknick där man umgicks familjevist och träffade andra. Varje familj hade sitt eget tält som kanske skulle påminna om forna tiders jurta. Kanske även en påminnelse om den årliga träffen man hade någonstans på den mogoliska stäppen. Förutom att det var många som åt mat, hade man dessutom dukat upp ytterligare på borden i tältet. Min gissning även denna gång är att det kanske är bjudmat för andra familjer.

 


Det fanns många barn bland besökarna och eftersom barn alltid är barn är dom tacksamma att fotografera. Här en pappa som pysslar om sina små


 
En äldre pojke som hjälper sin yngre bror


 
Den här lilla flickan hade jag iakttagit en stund när hon lekte med en pappersmugg. Hon trampade på den och backade en bit. Gick åter fram och tittade försiktigt på den tillplattade muggen. Lite skeptisk från ögonvrån. Satte sig sedan ner i gräset för att undersöka pappret närmare. Lite besviken.


 

 

 

Eftersom jag inte är en grävande journalist fick jag inte heller veta mer om denna fest utan får nöja mig med vad bilderna berättar. Resten får fantasin fylla i.


PS. gick inte att få in större bilder men det går bra att klicka på dom

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar