måndag 15 juli 2013

bondesamhälle bredvid IT-samhället


Efter att ha lämnat Kista med alla dess IT-företag, hade jag nu kommit till Akalla by där man försökt att bibehålla en del av den gamla bondekulturen. I stort som ett friluftsmuseum med en del levande inslag.


 
Jag lämnade festen på ängen och gick tillbaka till cykeln som jag hade ställt intill gärdsgården. Bakom den betade några hästar som även hade fångat en flickas uppmärksamhet. Hon var i den älskar-hästar-åldern och jag i blogåldern och båda fotograferade vi. Därefter ledde jag cykeln uppför backen för att titta närmare på de gamla byggnaderna som tillhörde den gamla bondgården.


 
Den här  dörren kunde knappast ha varit lämplig för stora, resliga vikingar som knappast kunde ha krympt när denna port snickrades. Här får man allt huka sig.


 
Det var länge sedan jag såg någon gammaldags dansbana. Den här, som har bevarats, vittnar definitivt om en del av den gamla bondekulturen.


 
Mitt bland husen har man bibehållit (eller återskapat) en ankdamm där en ankhona plaskade omkring med sina ungar.


 
En liten hönsgård passerade jag och ovanför ankdammen bökade ett par minigrisar. Troligen mest tänkt som en attraktion för storstadsbarn som aldrig sett dessa djur på nära håll.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar