fredag 12 juli 2013

ändhållplats



Här var det ingalunda slutstation för min cykeltur. Jag befann mig fortfarande lite vid sidan om Kista Centrum och beundrade de svävande brokonstruktionerna som ledde T-banetågens blå linje in mot Kista Centrum.


 
Jag hade sett spåren ibland från tåget eller från bilen men det var en helt annan upplevelse att stå direkt under dom.


 
Till skillnad från den kubistiska byggstilen som t.ex.  gårdagens inslag om Kista Tower, är de här svängda broarna en bra motvikt mot alla räta linjer i omgivningen.


 
Se bara hur dubbelspåren slingrar sig in mellan husen som om de ville omfamna dom. Lite futuristiskt är det allt.


 
Jag följde dom eftersom ändstationen var i Kista Centrum. Kista är inte direkt någon cykelvänlig förort. I den mån det finns någon cykelbana, saknas definitivt några vägskyltar för cyklister. Vissa cykelvägar kunde plötsligt sluta vid en trappa och man var tvungen att leda cykeln ut på bilvägen. Alla som jobbar här är bilburna, åker T-bana eller buss. Så varför satsa på cyklister? Detta bekräftades även när jag väl kom fram till T-banestationen där det inte fanns ett enda cykelställ. Var någonstans kulle jag parkera cykeln? Att behöva lämna cykeln mitt i denna cementdjungel kändes som att ställa cykeln mitt på "plattan" i sta´n. Jag hittade en liten vrå mellan husen några hundra meter bort där jag kunde ställa cykeln någotsånär tryggt och gick sedan upp till T-bane entrén  för att ta ytterligare en bild på spåren där de kom in i stationsbyggnaden.


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar