söndag 30 juni 2013

en märklig farkost


Redan på håll hörde jag ett annorlunda motorljud som inte kom från någon bil eller motorcykel. Det var inte heller någon stor gräsklippare. En så´n som man behagligt kan sitta på och åka omkring med när man jobbar. Men någon sådan syntes inte heller till över de vidsträckta gräsmattorna längre bort. När jag rundade sista vassruggen och kom fram till dammen hördes ljudet närmare och en stund senare uppenbarade sig en märklig farkost bakom kröken i dammen.


 
Som en stor flotte tuffade den fram. I högsätet satt en man som styrde tingesten rakt mot mig där jag hade stannat bakom en hög med blöt vass. Han höll på att rensa dammen. Det var lite modernare än årensningen i den gamla TV-serien "Hedebyborna". När han nästan var framme hos mig, lyfte han nytt material som på en gaffeltruck och tippade det på högen framför mig. Vass och vattenväxter hade "muddrats"  upp ur vattnet under den flatbottnade farkosten. Troligen några roterande skovlar eller dylikt som föste fram allt mot tippanordningen.


 
Så vände den igen och medan jag strosade runt dammen, bullrade den fram och tillbaka flera vändor och tippade sitt lass på flera ställen på land.


 


Det här är inte en bild på en ny dillskörd som jag vill visa igen utan vattenväxter som flotten fiskat upp.


Sothönan med sina 4 ungar höll sig på behörigt avstånd på andra sidan dammen. Om dom nu berövades en massa mat i dammen vet jag inte. Om det kniper kanske även gräs på land kan duga - trots att dom inte är några knipor J

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar