lördag 29 juni 2013

Döden i glaset



Nu ska ni inte tro att gubben blivit deckarförfattare på gamla da´r. Många deckare har nämligen en titel som börjar med döden ………. Som "Döden på Nilen" eller "Döden i Venedig" och hundratals andra titlar med samma inledning. Nej, döden som jag skall skildra här är ingen deckarhistoria utan krass vardagsrealism. Betydligt grymmare än man kan skildra ett mord i en deckare.

 Det hela började så här: Det hade kommit ett lätt regn under natten. Hur lätt det var visste jag inte. Lite yrvaken gick jag därför ut på morgonen för att titta efter i regnmätaren. Det är alltid bra att ha ett mått på nederbörden för att veta om man behöver eftervattna med kanna eller slang. Jag börjde mig därför ner så långt det gick för att avläsa graderingen på regnmätaren. Markeringen på vattennivån fanns nämligen på det allra nedersta strecket - 1 mm. Alltså mindre än lätt regn.

 


Jag hade sett någon prick i öppningen på regnmätaren men inte reflekterat närmare på den. När jag nu reste mig, kunde jag se att det var en spindel som satt överst i röret. En liten, ovanlig gulgrön spindel.

 
Den hade spunnit några nästan osynliga trådar och fäst dom i kanten på plexiglasrörets öppning. Nu låg den där en bit nedanför och lurade lömskt på ett byte. Fällan hade den riggat väldigt smart för den visste att det runda hålet på röret drog till sig olika sorters insekter. Och just som jag tänkte på detta hände allting på en gång. En fluga hade tagit sikte på öppningen och genast fastnat i en tråd. Nästan samtidigt var spindeln framme och högg tag i flugan. Den hade inte en chans. Jag sprang in och hämtade kameran för att dokumentera händelseförloppet. I min iver tänkte jag aldrig på att ta det på video. Hade nog  så svårt att fokusera på skärpan ändå när jag tog på makro.

 
Det ser ut som om spindeln hänger upp och ner i nätet med magen uppåt. Den hade tagit ett fast grepp om flugans huvud. Vet inte om det var ett dödande bett eller om den hade sprutat in någon bedövande vätska.

 
Bytet verkade livlöst men spindeln virade för säkerhets skull några klibbiga trådar kring kroppen.

 

 

 




Efter att ha tagit sista bilden gick jag in för att titta på dom direkt i datan. Ifall några eller alla hade misslyckats fanns ju fortfarande chansen kvar att ta nya bilder. Jag var dock nöjd. Med den lilla kompaktkamerans begränsningar hade  jag inte kunnat åstadkommit  mycket bättre. Speciellt glad blev jag över färgsättningen i bilderna. Det blev ett mjukt grönt ljus från plexiglasets väggar som fick spindelns bakkropp att lysa nästan som guld. Men det är knappast någon gyllene historia. Titta bara på detta monster och tänk er själva in i det hela som ett offer. Så detaljrikt får man aldrig följa ett händelseförlopp i "Alien" eller "Men in black"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar