onsdag 15 maj 2013

Riddersvik


Strålande sol och försommarvärme. Dags för en längre cykeltur. Genom skogen och bort mot Lövsta och Hässelby. Jag fortsatte dock inte till Hässelby utan vek in på en smal väg som gick till en grönskande allé av gamla lindar. När jag kom till dess ände, låg Riddersviks gård framför mig på höger sida.


 
Jag parkerade cykeln utanför grinden och gick till fots fram mot byggnaden. Jag visste att gården numera var en kursgård och även hade restaurangverksamhet. Familjemiddagar och fester kunde visst anordnas. Nu ville jag titta på baksidan där jag hade för mig att det fanns en fin slottsträdgård som jag sett för cirka 30 år sedan. Den fanns dock inte kvar. Några gäster satt på en uteplats och bakom den fanns numera flera kolonilotter som sträckte sig ända ner till Mälaren. Så här ser det ut numera


 
Något besviken gick jag tillbaka. Framför entrén lämnade några gäster eller kursdeltagare byggnaden. Tanken slog mig att kanske gå in och försöka ta några interiörbilder också. Men jag var varken hungrig eller ens fikasugen. Bredvid entrédörren såg jag en liten anslagstavla med en lapp. På den förkunnades att man skulle börja bebygga området och ville man protestera mot detta så fanns det en lista utlagd i receptionen. Inte bara att jag nu fick chansen att protestera mot en exploatering av området som skulle innebära ett stort ingrepp i denna kulturmark, fick jag även möjlighet till en inträdesbiljett. Jag öppnade dörren och innanför mötte mig självaste riddaren. Där stod han plötsligt framför mig i sin blänkande rustning.


Den lilla receptionen till vänster var obemannad. Jag passade på att ta en bild på riddaren och festsalen  på väg att hitta någon personal.

 
Hittade en servitris, skrev under protestlistan som bara innehöll en handfull namn och frågade henne sedan om jag fick ta några inomhusbilder. Då tänkte jag närmast på lite ovanligare bilder från källare eller vinden vilket önskemål jag dock inte  framförde. Hon hade fullt upp att betjäna gästerna och försvann då och då. Jag ville dock inte strosa omkring där på egen hand utan gick ut på gårdsplanen.

 
Några mindre hus flankerade gården eller låg i närheten. I ett av dom fanns ett kaffé som jag hade cyklat förbi innan.




 Det var som en tavla med alla dessa rödmålade byggnader i den första skira grönskan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar