söndag 19 maj 2013

Ärtkristaller


Egentligen handlar historien om en misslyckad ärtsoppa. Gula ärtor som kokats till soppa ihop med rimmad fläsklägg. Misstaget skedde dock när jag dessutom slängde ner ett par buljongtärningar i soppan som redan var p.g. av det rimmade köttet. Det var ett rejält långkok som var tänkt att räcka över många kalla vinterkvällar och förvarades därför i frysen. Och där blev burkarna liggandes. Bara en gång i en nödsituation värmdes en portion som trots att den spätts ut fortfarande var alldeles för salt för att vara njutbar. Så ett antal frysta portioner ärtsoppa blev kvar i frysen och glömdes bara bort. I flera år trots flera avfrostningar.

 Men för några da´r  se´n  tog jag tag i saken och bestämde att soppan skulle kastas. Jag ställde burkarna i vasken och tog av locken för att de skulle tina fortare. Som så ofta på frysta varor, som stått länge i frysen, bildas det rimfrost på ytan. Visserligen hade jag plåtat nog med is och snö i vinter men den här rimfrosten såg lite annorlunda ut. Så jag hämtade kameran och tog en bild  innan eländet töade bort i köksvasken.

 
Bilden såg dock ännu tråkigare ut än själva ärtsoppan och jag tänkte först kasta den i datans papperskorg. Jag fick då idén att jag  kanske kunde göra något åt bilden och ändrade därför ljus och kontrast. Så här blev resultatet av de kristalliserade ärtorna

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar