torsdag 2 maj 2013

Amplar under skorsten


Jag förflyttar mig här till början av 50-talet. Gick i realskolan och träffade min bänkkamrat ofta på fritiden. Hans far var trädgårdsmästare och när han ibland skulle hjälpa till med jobbet, träffades vi i någon av växthusen. I området kring Skälby och Hässelby fanns hundratalet växthus som alla är borta nu. I "digimages metrobloggen" har jag berättat flera gånger om "den döende glasstaden". (sökord för den intresserade). Så gott som alla växthus är borta nu utom just detta växthus där jag vistades så många gånger. Där finns idag en blomsterhandel som tagit över.

I förgår cyklade jag dit(i snålblåsten) för att köpa några fröpåsar. Det var dock så många människor som köade i kassan, varför jag gick omkring i växthusen och tog en del bilder på blommorna.

 


 
Förr i tiden eldades här med kol eller olja så att en gammal vinstock kunde bära frukt varje år. Nu fick solen värma alla växterna. Där stod även några apelsinträd som bar frukt. Inte större än mandariner. Kanske det rentav var mandariner. Forts. följer

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar