söndag 14 april 2013

pica pica


Det är det enda latinska namnet jag kan på en fågel. Beroende på att jag för åtskilliga år såg ett TV-program om skator med just denna titel. Dubbelordet har väl fastnat i minnet eftersom det låter lite roligt. Vill jag ta några bilder på fåglar så är det nog skator som gäller. De är nästan de enda som håller till hemmavid. Småfåglarna är bara att glömma. Dom sitter aldrig stilla. Men skator, som också är skygga, sitter i alla fall ner en liten stund så att man hinner rikta kameran mot dom. Då får det dock vara på längre avstånd så att dom inte upptäcker en och flaxar iväg innan man hinner trycka ner knappen. På så vis har det blivit en och annan skatbild med varierande kvalitet.

På väg till centrum för några dagar sedan såg jag en skata i grannskapet som satt stilla på toppen av en hög häck. Jag stannade tvärt och stod stilla en stund och iakttog skatan. Den satt lugnt kvar. Sakta fiskade jag upp kameran ur rockfickan och tog en bild på den. Det fanns dock några träd i bakgrunden. Jag gick därför ett par steg närmare och åt sidan för att få skatan mot en blå himmel. Vilket lyckades innan den flög iväg. Det blev den hittills bästa skatbilden

 
PS Ni som har gnällt över den försenade våren kan klicka på det här inlägget för exakt ett år sedan. Om man har dåligt minne är det bra att bläddra tillbaka i bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar