måndag 15 april 2013

24 däck och 120 bultar


Igår var den stora däckbytesdagen eftersom sommardäck gäller f.o.m idag. Många har skjutit upp detta jobb beroende på väderleken. Andra brukar dra på detta in i det sista och en del fick väl inte tid hos en däckbytesfirma när det var stor anstormning och dessutom söndag. Igår var det dock den första riktiga vårdag med sol och värme och perfekt för att skifta hjul på bilen. Jag lastade mina 4 sommardäck i bilen och åkte till min dotter. Där bytte vi däck på 3 bilar ute på gatan.

 
(min egen skugga på asfalten har jag retoucherat nödtorftigt)

Det går inte lika fort som på en verkstad men tog ändå inte lika lång tid som om man hade varit ensam om jobbet. Det som underlättade var en elektrisk bultdragare som vi fick låna av en granne. Så slapp vi dra av och skruva i 120 bultar manuellt med en hylsnyckel. Mest tid gick det år att hissa och sänka bilarna med den enkla donkraften som man fick veva för hand.

Efter välförrättad värv åkte jag till macken för att kolla lufttrycket. Men där var det bara att vända. Ett tiotal bilar stod och väntade vid luftstationen. Det brukar ta sin lilla tid att kolla ringtrycket  i däcken och ofta tar luften slut och måste fyllas på i behållaren. Där  fanns inte heller någon regelrätt bilkö. Bilarna stod och väntade lite här och var och jag hade nog inte vetat min plats i kön om jag hade väntat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar