lördag 13 april 2013

Ögon är bra att ha


Inte bara att se med. Flera gånger har jag använt ett öga eller ett par för att skapa annorlunda bilder i datan. En kvarleva från den tiden jag skapade collager av pappersklipp. Tekniken är dock densamma när det gäller att skapa dylika  bilder i PC:n. Ögon innebär uttryck. Ögon kan ge liv åt döda ting. Ögon i andra sammanhang kan ge oväntade effekter. Bland många bilder ser man ibland någon gestalt som t.ex. i  ett moln, en sten eller som här en stubbe i vattnet.

 
Det hade redan ett horn som bara var att duplicera och sedan klippa in på andra sidan. Hitta därefter ett öga bland egna bilder, klistra in det också  och vips så hade man ett odjur som lapade vatten.

Oftast behövs dock två ögon. Det räcker dock med att klippa ut bara ett och spegelvända det i datan för att sedan klippa in det också. Så gjorde jag i denna bild som jag av någon anledning kallade "prins hatt under jorden".

 
Spegelvändningen av ett öga var speciellt nödvändigt för att få fram ett par snedställda kattögon som skulle titta fram ur mörkret i denna ekstubbe.

 
Här har jag gett liv åt en kastanj som kikar fram ur sitt skal. Av samma ursprungliga bild har jag även skapat en annan variant med ett par läppar i stället.

 
Här lite hamburgarereklam

 
Den här glasbiten fick ett ansikte och gick under beteckningen "glasartad blick".

 
Med samma enkla procedur blev den här döda ekstammen till ett mystiskt väsen

 
Med denna lilla kavalkad från de gångna åren vill jag bara visa hur enkelt det är att med bara ett öga förvanska bilder och skapa nya intryck. Med rätt utrustning och teknik kan man förståss förvanska vilken bild som helst i olika syften. Så litar inte alltid på att kameran inte ljuger!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar