tisdag 16 april 2013

Rätt utan namn


Eller så kan den ha hundra andra namn, eftersom den går att variera på lika många sätt. Jag pratar om matrester som ska tas om hand. Dock ingen kokt potatis som blivit över så att man kan kalla det för pytt-i-panna. Nu är det bl.a. ris som är huvudingrediensen varför jag kallar anrättningen för asiat-pytt. Kanske kinamix eller stekt ris. Förutom ris och kyckling som blev över denna gång, kombinerade jag detta med diverse grönsaker och rökt sidfläsk. Det hela är dock ingen snabbmat precis. Man ska nog ha gott om tid vilket man har ibland även som pensionär.

 
Här är dom olika ingredienserna som jag har stekt var för sig: kyckling, blandsvamp,paprika, sidfläsktärningar,purjolök och vanlig gullök. Det som inte syns på bilden är en handfull gröna ärtor. Ett litet tips: stek gärna skinnet från kycklingen tillsammans med sidfläsket, bacon eller vad som är aktuellt vid tillfället. Kombinationerna kan bli hur många som helst. Med bara grönsaker eller med maritima ingredienser som fiskrester, musslor, räkor, krabba m.m. Som om allt detta inte räcker kan man numera handla diverse olika kryddor och såser  med asiatiska smaker. Ett vidöppet fält för experiment.

Jag nöjde mig dock denna gång med det jag hade. Egentligen skulle jag ha hällt upp allt i små pytsar varje sak för sig på asiatiskt vis. Men det hela skulle ju frysas in, varför allt stektes upp med riset till en mix.

 

Låt vara att blandningen då inte blir någon kulinarisk ögonfröjd men smaken var det inte något fel på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar