tisdag 5 mars 2013

så ska dom tas


Väl medveten om att min lilla digitala kamera inte kan mäta sig med en dyr systemkamera med alla tänkbara tillbehör, föredrar jag det lilla formatet och slipper dra omkring med en massa utrustning. Detta på bekostnad av skärpa och kvalitet; speciellt på makrobilderna. Ibland får jag bilder från mejlvänner i olika länder där vi diskuterar foto eller bara visar vad man sett. En av dem skickade mig dessa insektsbilder som han tagit på något grönt blad. Inte som ett hån på mina tafatta försök på  närbilder utan snarare som en uppmuntran hur bra närbilder kan bli. (köp en riktig kamera för fan!) Och visst är dom bra med skärpa ända ut till kanterna. Om jag har tur så får jag även in fin skärpa med min lilla kamera. På det som är det viktiga i bilden. Det som räknas. Resten kan jag ofta lämna därhän. Vill inte framstå som  ett teknikfreak (en freak?) trots att jag måste medge att vissa bilder, speciellt detaljrika sådana, kräver knallskärpa. Ska dom dessutom förstoras upp, är hög upplösning ett krav.

Jag förminskar här dessa högupplösta bilder för att spara utrymme i bloggen varför de troligen kommer att synas mindre skarpa

 
 

 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar