måndag 4 mars 2013

tre på takåsen


För att få dagens bild lyckades jag dubbelt upp. Till att börja med lyckades jag att ta tre bilder efter varandra på våra skygga skator. Förra gången räckte det med att jag visade mig i fönstret för att skrämma bort fåglarna. (livs levande fågelskrämma J ) Det blev bara en halvdan bild i bloggen förra gången. När jag diskade, såg jag flera skator som hade samlats på grannens takås och jag hämtade fort kameran. Jag tog bild på en skata utan att den eller dom andra flög iväg. Dom kände sig trygga högt däroppe eller så var dom trygga i varandras sällskap. Det blev hela 3 bilder i kort följd på varandra innan en lättade från taket och dom andra följde efter. Bilderna hade tagits från samma ställe, d.v.s  med ena handen som stöd mot fönsterkarmen.  Därför kom  takåsen att ligga plant i alla bilderna och därmed även skatorna i samma höjd. Detta gav mig idén att kanske lägga ihop bilderna. Vilket jag gjort någon gång tidigare med viss möda. Nu lyckades jag att klippa ihop bilderna med en gång trots att det var flera år sedan jag gick igenom denna procedur. Detta kan bero på att man tillägnat sig en del datatänkande genom åren?  På grund av färgskiftningarna på himlen syns visserligen klippen, men jag fick i alla fall alla skatorna på en linje. Nästa gång har jag kanske en mindre känslig bakgrund så att bilderna smälter bättre in i varandra

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar