onsdag 20 februari 2013

bokmärke VI


När jag började med en ny bok (the city and the stars av Arthur C Clarke) hittade jag även här ett papper som jag använt som bokmärke första gången jag läste denna SF-berättelse.  Ett gammalt kvitto som väckte flera minnen till livs.

 
 
 
 
 
Inför min första resa till Liberia var jag tvungen att vaccinera mig mot gula febern. Det var inte bara den här vaccinationen jag hade glömt bort, utan även vilket år det var. Det var en ganska dyr spruta jag fick kosta på mig. Troligen vid Statens Bakteriologiska Laboratorium. Dessutom är det här kvittot även ett litet tidsdokument ur en annan aspekt. Jag hade nämligen "erlagt likvid i kontanter" (läs pröjsat) för denna vaccination. Jag hade dock kunnat betala med check, postremissväxel eller postgiro. Tänka sig: en tidsperiod utan plastkort och när posten fortfarande var Posten! 

 
Jag hann inte mer än sätta min fot på afrikansk mark, förrän jag tog mitt första smygfoto på denna skönhet.

 
Tyvärr en diabild bland cirka 500 andra som bleknat genom åren vilket även minnet hade gjort om inte lite av bilderna funnits kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar