torsdag 21 februari 2013

masker


 

 

Igår tog jag en spruta mot gula febern, flög till Afrika och tog en bild på en vacker kvinna. Det tog inte många minuter och nu är jag hemma igen. Så snabbt kan man förflytta sig i den digitala världen. Förutom en massa, numera bleka dia-bilder, fick jag även med mig en del souvenirer från dessa resor. Sedan länge hänger det två masker på en smal tapetremsa mellan ett par dörrar.


 

Dom skiljer sig inte bara till utseendet utan det är troligen även stor åldersskillnad mellan dom. Inte för att jag är någon expert på antikviteter och speciellt då inte på västafrikanska trämasker, säger mig något att den större,övre masken är äldre.

 
Den mindre masken är av ett annat, hårdare träslag och troligen maskintillverkad som souvenir som kan köpas i vilken souvenirshop som helst. Fanns t.o.m. på Teneriffa och hos en gatuförsäljare på Drottninggatan i Stockholm.

 
Den stora masken däremot har inte alls samma finish och ser betydligt äldre ut. (även om man kan fejka detta). Jag har googlat många timmar för att hitta en liknande mask på nätet. Utan resultat. Vilket kanske stöder min tanke att masken är unik. Framför allt vill jag gärna veta mer om denna "hackspett" som pickar på träskallen. Det finns säkerligen någon sorts symbolik bakom detta. Tyvärr lär det väl inte finnas någon maskexpert bland mina läsare varför jag får fortsätta att grunna på vad denna fågel ska föreställa i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar