tisdag 19 februari 2013

att flytta


 
Alla har väl flyttat någon gång och vet hur mycket bök och stök det blir. Men det är inget mot att flytta allt från en PC till en annan! Min gamla dator från 2006 har nu trilskats länge nog och mitt tålamod är nu slut. Redan för knappt ett år sedan fungerade inte längre DVD-spelaren och det började surra i burken. Den blev även allt segare och jag köpte då en ny PC,skärm och skrivare. I den ordningen eftersom prylarna inte var kompatibla med den gamla utrustningen. Men  tills för bara några dagar sedan körde jag med den gamla PC:n eftersom jag var så förtrogen med program och programplatserna där. Men när den nu flera gånger fick sina ryck och stängde av sig själv mitt under pågående arbete eller när man var on-line, fick det vara nog. Gårdagens inlägg gjordes i den gamla datan och sedan började jag riva i alla sladdar för att flytta över datorerna från det ena bordet till det andra.

Men sedan skulle även "möblerna" - d.v.s. alla programmen  och eget arbete flyttas till dom nya rummen. Nästan i halvmörker,för Windows 7 liknar i många delar inte alls mitt gamla XP.När jag väl hade kopplat upp mig mot nätet, fanns det 34 uppdateringar att hämta vilket tog ett tag. Dessutom blir det ovanligt många felaktiga tangenttryckningar på det nya tangentbordet när jag nu skriver detta. Jag har alltid skrivit enligt touch-metoden och är inte van vid dom  nya, plattare tangenterna som sitter ihop något tätare. Det finns dock fler tecken på det nya tangentbordet varför jag kanske behåller det.Den grövsta flyttningen är i alla fall klar och jag har kontakt med omvärlden. Prydnadssakerna får komma på plats senare.

I morgon blir det en ny flyttning. Då ska mat flyttas från den ena frysen till den andra och vice versa. Även om det är vinter fortfarande, vill jag ändå inte ha rimfrost inomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar