fredag 4 januari 2013

Andras bilder


Bildproduktionen har legat nere ett bra tag nu och jag får skruda mig med andras fjädrar. Från mina mejlkontakter  får jag emellanåt en del bilder. Det kan vara som någon tagit  på semestern, bilder som diskuterats i fotosammanhang eller  rätt och slätt  för att visa den närmaste omgivningen. Bilder som kanske inte säger så mycket, kan vara rena rama vykort eller  också kan hämtas från nätet. För mig är dom dock  lite personligare när folk har sänt dom till mig och velat visa någonting. Först ut  en bild som jag fick med mejlen igår. (därav idén att  blogga  andras bilder)
Denna fantastiska träbro finns någonstans i Altmühltal. (enl. uppgifter på nätet ett naturskyddsområde i Bayern) Fotografen av denna bild  tog även  kort på en skylt vid denna bro. Där framgår det att byggnadsverket, som är hela 193 meter lång, helt  vilar på bara en pelare. Bron  spänner över en motorväg och Main-Donaukanalen  bredvid. Trots att träbron ser bräcklig ut som en  hängbro, lär den kunna belastas med 500 kg/kvm och även tillåta tyngre trafik. Den är dock mest till för  fritidsaktiviteter och smälter väl in i landskapsbilden. Ingen Golden Gate eller Öresundsbro precis.


En frimärkssamlare från Belgien jobbar emellanåt i Ecuador och skickade mig denna bild
Bland bilderna från huvudstaden Quito fanns även denna pampiga kyrka. En typisk spansk kyrkobyggnad som man ofta kan se i Sydamerika.


En bild som jag kanske visat tidigare är  också från en frimärkssamlare som bor utanför Köln. Här rastar han sin hund vid floden Rhen där den gör en liten krök. I bakgrunden syns  den kända bron som spänner över floden och bakom den silhuetten av båda tornspirorna från domen. Själv har jag bara sett detta vid ett kort uppehåll i staden när jag besökte en fotomässa (Fotokina) i Köln i början på  60-talet .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar