torsdag 3 januari 2013

Ljus kostar


”Fimpa luman” var slanguttrycket när man ville uppmana någon att släcka efter sig. Idag bryr man sig väl inte lika mycket om det brinner någon lampan i onödan trots höga el-priser. Så här i juletider flödar ljuset från adventsstakarna i alla fönstren. Även i vanliga fall tänder man andra lampor i fönstren trots att de endast  är dekorativa.
  
Däremot är det en helt annan sak när gatubelysningen är tänd mitt på dagen. Då reagerar folk och skriver insändare titt som tätt. Även jag har bloggat om detta som går att läsa här. Det kostar  en hel del mer än en  15W-glödlampa i ett fönster eller några lågenergilampor i hemmet. Hur stor kostnaden är för kommunens upplysta vägnät har jag ingen siffra på. Däremot fick jag höra en siffra i samband med invigningen av  Friends Arena här i Solna. För ett arrangemang där går bara elkostnaden på 2 miljoner kronor! Jag är skeptisk mot denna siffra vilket ju skulle innebära att en fattig kommun inte skulle ha råd att upplysa sitt vägnät. Men likväl flödar ljuset i våra städer. Inte minst som häromnatten när det nya året skulle hälsas välkommen. En man i en TV-intervju erkände att han köpt fyrverkerier för ca. 200:- Dom gick upp i rök på 10 min – en kvart. Det är dock inget mot årets fyrverkeri  i Sidney. Där kostade spektaklet 50 miljoner kronor.
Jag har alltid fascinerats av bilder som är tagna från en satellit nattetid över olika kontinenter där man kan se vilka delar som lyser mest.

Europa och den nordamerikanska delen lyser mest. Afrika kan i detta hänseende fortfarande kallas för den svarta kontinenten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar