onsdag 21 november 2012

Senhöst


Bland det sista jag gör ute i trädgården är att plocka undan utemöblerna från altanerna. De ryms inte i något förråd eller på vinden, varför allt får stå över vintern under en presenning. Som om möblerna hade skyddat växtligheten där, har hösten blivit något fördröjd. Under bordet, dit en jordgubbsplanta fått fäste mellan plattorna, hade hösten just börjat.


 
Och under soffan spirade en liten grästuva. Under trappsteget som egentligen erbjuder mera skydd, hade hösten kommit lite längre. Vet inte riktigt vad som växte där av alla ställen. Ser ut som krusbär.

Trollhasseln har visserligen släppt sina nötter men inte bladen. Den, tillsammans med kärleksörten inunder, har fortfarande höstkläderna på.

När jag gick runt husknuten till andra sidan för att röja altanen på baksidan, upptäckte jag dessa bär i enen.

Tror inte att dessa är ett egentligt hösttecken. Dom mogna bären har funnits där länge. De flesta hade dock tidigare ramlat ner och täckte marken i ett brett lager. Hur länge dom nya bären funnits där har jag inte haft någon koll på.Däremot undrar jag om dom mogna bären kan användas som krydda i matlagningen eller om det är utländska. I medelhavsländerna är bären minst dubbelt så stora.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar