torsdag 22 november 2012

Mistel


När jag gick på gångstråket i centrum för en vecka sedan, såg jag mistelns frukter när jag tittade upp i ett av träden där. Jag slängde iväg ett foto i det mulna vädret.

Innan jag ska varna för att dessa frön är giftiga, tittade jag på tidigare inlägg och konstaterar att jag redan skrivit detta och om ni vill se en bättre bild så klicka här.  Vad jag däremot inte skrivit om är att redan de gamla asarna visste om hur giftig misteln är. I den nordiska gudamytologin berättas om hur Loke lurar Höder att skjuta en mistelpil mot Balder.

 Valan sade:
Höder bär hit ned
höhe hjälten;
han skall Balder
till bane bliva
och livet från Oden
ättling röva
 
Valan hade spått detta för Oden vilket går att läsa i en lång drapa på nätet varifrån även denna bild hämtats. Frånsett själva historien med alla inblandade gudar, nämns misteln redan för över tusen år sedan. Frågar man ungdomarna nu om denna växt, kan dom i bästa fall veta att man ska kyssas under en mistel som satts upp som juldekoration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar