måndag 30 december 2013

nedmontering


I likhet med den gradvisa nermonteringen av den sociala välfärden, sjuk- och äldrevården, infrastrukturen, skolan och flera andra samhällsfunktioner, sker även en annan nermontering av andra orsaker. Saker som blivit föråldrade eller slitna och kan ersättas av effektivare. Jag har tidigare bloggat om handelsträdgårdarna i trakten och letar jag under taggen "växthus" hittar jag 10 inlägg. De här bilderna är från den tiden

 
Dessa växthusskelett revs förra året och marken jämnades. Inget som längre påminner om en blomstrande näring kring början av förra sekelskiftet. Även den gamla pannan som under decennier värmde växthusen har fraktats bort.

 
Den hade stått vid sidan om de förfallna växthusen i åratal och fått roståldras. Varje gång jag passerade stället, beundrade jag detta museiföremål och funderade över hur det fungerade en gång i tiden. Man eldade tydligen i ena änden vilket luckan och skorstenen skvallrade om. Någonstans fyllde man den stora vattentanken där även kärlet för övertryck fanns. En kraftig fläkt i andra änden skulle nog göra förbränningen effektivare. Sedan fanns det en tryckmätare och en massa kranar. Bara det runda järnklotet fick  jag inget grepp om vilken funktion det fyllde. Jag är dålig på ångmaskiner.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar