onsdag 11 december 2013

en Mälarvik


Sven kom aldrig och hälsade på hos oss. Den bara svepte förbi söder om oss och skickade några korta vinddrag till Uppland. När även dessa hade bedarrat, blev det kallt. Så pass att jag inte ville sticka näsan utanför dörren. Men igår var det åter drägliga temperaturer ute och jag tog mig ner till Mälaren. Ville se om isarna redan lagt sig och hur det såg ut kring stränderna. På dom här två bilderna ser man att det var öppet vatten överallt och blå himmel

 

 
Inte ens i viken hade det bildats någon is. Där simmade en skock änder omkring, vilket var ovanligt. När dom fick syn på mig, satte de fart och paddlade mot stranden. En gav ifrån sig ett kvackande läte och på denna signal lyfte flera från vattnet och flög emot mig
 

                                     (tryck på bilden så flyger dom)

Det var en skara hungriga tiggare som landade framför mig. Någon eller några brukar förmodligen mata fåglarna där och när dom hade fått syn på en pensionär, trodde dom att jag kom med mat. Dom kände ju till epitetet om pensionärer som sitter i parken och matar duvor eller änder.

 

 

Trots att den helt oförberedde pensionären inte hade några brödsmulor med sig, följde de efter mig när jag rundade viken. Där trampade dom runt i snäva cirklar. Fortfarande i hopp om att det skulle komma något i matväg.

 
Man kunde kanske tycka synd om dom. Inte bara för att dom var hungriga utan att det även måste vara kallt i vattnet. Där hängde istappar vid strandkanten ner mot vattenytan. Det var egentligen dessa som jag kom för att titta på.

 
Jag hade räknat med denna isbildning efter stormen och därpå följande kyla. Dessa förutsättningar inträffar emellanåt och det blir ett lika vackert skådespel varje gång. Trots att jag tidigare fotograferat dessa isbildningar flera gånger tidigare ( se förra årets bilder här) kunde jag inte låta bli att ta nya bilder. Några av dom visas i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar