tisdag 5 november 2013


romanesco - recept att variera

 

Ibland låter jag hyllorna på ICA inspirera mig vad jag ska ha till lunch. Ett paket med billig lammbringa och 3 dl vispgrädde  hade jag redan lagt i korgen. Nu passerade jag grönsaksdiskarna och kom att tänka på den där spetsiga kålen som jag såg förra året men aldrig mera senare. Jag lät blicken svepa över alla paprikorna i grönt, gult och rött. I den ordningen. Fortsatte förbi några okända svampar till broccoli och blomkålen.  Men vad låg inte bredvid den om inte några huvuden av romanesco som jag just tänkt på. Det kändes nästan som en besvärjelse. Eller något ur det undermedvetna att det var denna årstid som romanesco finns? I vilket fall hade jag skrivit om denna kålsort för ett år se´n här. Jag  tog 2 huvuden och la dom i korgen. Dom kändes lite mjuka. Inte lika fast som blomkål. Var den kanske gammal? Hade rest lång väg? Kommer den måhända från Rumänien?

 
Hursomhelst skulle det bli en måltid till. Kanske ihop med en vitsås av spadet med tärningar av rökt skinka. Det brukar jag ha till blomkål. Eller bara med stekt bacon över. Men väl hemma slog jag ihop varorna jag hade handlat till en maträtt. Lammspjället grillades i ugnen och kålen kokade jag upp. Av skyn från steken gjorde jag en mustig sås med  svamp och vitlök. Det hela tog lite tid men var väl värt det.

 

 

 

Jag älskar sås till maten. Flera skedar sås. Inte bar en liten klick eller några stänk kring kanten på tallriken som dom brukar garnera en anrättning på restaurangen. Nu ville jag ha en rejäl matportion där allt det goda från steken fanns i såsen. Annars hade jag även kunnat garnera tallriken i ett aldrig tidigare skådat upplägg. Som ett landskap i miniatyr. Varje liten  topp från romanescohuvudet liknade en pyramiden. Plockade man loss alla kunde man sätta ut dom på tallriken kring dom övriga ingredienserna som en liten skog. Såsen blir en liten sjö, potatis formas till något annat och de bruna revbenen kanske en plöjd åker eller vad vet jag. Här krävs mycket med fantasi

 

 

 

Men har man väl skapat ett tilltalande landskap på tallriken, hade man säkerligen kunnat vinna vilken matlagningstävling som helst på TV när det gäller uppläggning. Men frånsett det kan rätten varieras som jag skrev i rubriken. Andra köttsorter som lagats till på olika sätt, andra tillbehör eller kanske romanesco med blomkål tillsammans? Den  rätten skulle jag kalla "sommar och vinter" J.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar