lördag 2 november 2013

marmorgolv


Förra  gången jag handlade hos Lidl,hade man rest en tältliknande byggnad i ett hörn av parkeringen. Jag trodde då att det var deras nya restaurang DILL  som jag hade läst om. När jag nu åter hade ett  ärende dit slulle jag fylla på med nya djupfrysta minibagetter. Dom finns bara att köpa här,  vilket jag skrivit om tidigare här. Barnbarnen hade också fått smak för dessa småbröd. Men hela Lidl var kringgärdad av vita plastskynken när jag kom dit. Hittade en lucka i plaststaketen och tittade in genom den vanliga ingången som nu var ett stort hål i väggen. Man höll på att jobba där.

 

 
Där tidigare alla kassorna fanns, stod nu travar med golvplattor. En av killarna tog sig en klunk vätska innan han åter tog tag i sin skottkärra för att hämta cement som man blandade till utanför ingången.

 
Nu, när hela affären var tom,  såg man först hur stor den egentligen var. Storleken framhävdes ytterligare genom lysrören i taket. Perspektivlinjerna möttes nästan vid den bortre väggen.

 
Plattläggarna satt på huk eller knäade framför  den långa plattraden och fogade nya plattor i cementbädden. Knackade försiktigt på plattan för att få dom i nivå med alla andra. Ett nytt fint golv där kunder och personal skulle rulla fram kund- resp. gaffelvagnar utan den minsta lilla lutningen. Det ville till att man kunde sitt yrke.

Några bagetter blev det inte. Tältet bredvid var inte någon restaurang utan ett nerbantad Lidl där mina bröd inte fick plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar