onsdag 13 november 2013

en toffelhjälte


Tofflor varar inte i evigheter. Förra gången jag konstaterade detta beskrev jag händelsen i bloggen vilket ni kan läsa här. Den genomsnittliga livslängden för ett par tofflor skulle jag vilja säga är cirka 4 år. Om man som jag går omkring med dom inomhus varje dag. Nu har dock det gamla paret gjort sitt. Om ni har klickat på det gamla inlägget kan man se detta par som "nyfött" i sista bilden. Nu uppvisade dom typiska ålderskrämpor på ovansidan.

 
Detta lilla skönhetsfel kunde jag dock leva med. Tjänstgjorde som extra ventilation. Värre var det på undersidan där hela hälen spruckit och hade brutits tvärs av. Det var bara filtinlägget som höll ihop klacken. Snubbelrisken var överhängande varje gång hälen vek sig. Jag åkte därför till samma skoaffär som förra gången för att inhandla ett nytt par. Urvalet hade krympt till hälften och priserna ökat till det dubbla. Dessutom fanns inte slippervarianten. Jag tog därför lite elastisk isoleringstejp och lappade ihop sprickan under den ena toffeln.

 
Detta hjälpte för stunden men var ingen bra lösning. Tejpen lossnade ideligen och man var snart tillbaka på ruta ett. Här ville det till mera drastiska åtgärder. Häftpistolen var lösningen.

 
Ett antal klammer höll ihop sprickan perfekt och livslängden på tofflorna  hade nog kunnat ökas med ytterligare ett år eller så. Om det inte hade varit för det evinnerliga tejpbytet. Jag fick ju täcka över klamrarna med tape för att inte rispa upp parketten och golven eller fastna i mattorna. Så det var nog bäst i alla fall att investera i ett par nya tofflor. På jakt efter ett nytt par upptäckte jag dels att antalet skoaffärer hade minskat till hälften och dels att priserna ökat till det dubbla. Det bar helt enkelt emot att kosta på nästan 600:- för ett par enkla tofflor. Jag började jaga runt för att hitta skoaffärer och leta efter det rätta paret tofflor. Rätt till sort och "rätt" pris. Denna jakt pågick några veckor och när jag till slut hittade det jag sökte kände jag mig som en riktig hjälte. I morgon visar jag resultatet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar