lördag 12 oktober 2013

skinande svart


Nästan hemma igen, kom jag förbi Rangsells gamla och numera nerlagda sopstation. Där finns idag bara en massa sten och annat bråte. I ögonvrån såg jag något genom trådstaketet som inte brukar finnas där. Något svart som hade vällt fram till staketet och t.o.m. runnit igenom  på några ställen. Jag fixerade blicken lite extra för att se om det höll på att rinna men kunde konstatera att allt låg stilla. En fast massa av blåsvart tjära.

 
Massan måste ha stelnat sedan ett tag tillbaka eftersom höstlöven fladdrade omkring ovanpå.  Det hela såg intressant ut och jag gick runt staketet och genom den öppna grinden för att titta närmare. Nu såg jag att det var asfalt som hade smält. Men blev inte helt klok på hur det hade gått till.

 
 Medan jag  tog några bilder kom det fram en yngling och frågade om jag behövde hjälp. Ungefär som ett butiksbiträde i en skoaffär. Jag förklarade att jag bara ville ta några unika bilder och undrade om man hade hettat upp asfalten så att den började rinna iväg. Men tydligen hade man dumpat het asfalt en bit högre upp och den hade av egen kraft börjat smälta och rinna. Så fattade jag hans förklaring.

 
Innan jag vågade mig ut på det svarta, frågade jag lite försynt om allt verkligen hade stelnat. För att bevisa att så var fallet, gick han ut en bit på den blanka tjäran.

 

 

 
Han efterlämnade några fantastiskt fina skoavtryck efter sig som skulle göra vilken kriminaltekniker ta ett glädjeskutt. (han hade kanske jobbat i en skoaffär J)

 

 

 


Lite högre upp fanns en hög med asfalt som inte runnit lika mycket och liknade mera asfalt än tjära. Vid närmare betraktande liknar den även något annat,  som kan väcka anstöt hos en del. Så känsliga personer varnas som dom brukar säga på TV.

 

 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar