lördag 26 oktober 2013

rotillas - ett recept


En kock med rykte skriver gärna en och annan kokbok. Är man dessutom berömd kan det hända att man får en maträtt uppkallad efter sig. Jag är ingen kock utan tycker bara om att laga mat för husbehov. Men det har inte hindrat mig från att uppfinna en "ny" maträtt och ge den ett eget namn. Ett slags tortilla på rotfrukt. Det är mycket troligt att en sådan anrättning redan finns och även har ett namn som inte är rotilla. Upplys mig gärna om detta för jag tänker inte forska djupare  i detta.

Så här började det hela. Vi skulle ha rotmos med fläskkorv en dag. Två stora och runda kålrötter skalades och skivades. Dom flesta runda skivorna delades ytterligare till tärningar för att snabbare kokas till mos. Alla utom två skivor. Dom kokades tillsammans med tärningarna tills dom också blev mjuka. När dom väl hade svalnat, panerade jag dom efter konstens alla regler med ägg och ströbröd i dubbla lager. Sedan stektes dom gyllenbruna  i smör. Under tiden höll jag även på med att laga till en mustig svampstuvning. Jag hade tagit fram en ask blandsvamp ur frysen som ger den mest aromatiska svampsmaken. Det hade också fungerat med bara trumpetsvamp eller trattkantareller. Eller champinjoner från ICA om man inte hade kvar någon svamp. Svampen gräddstuvades med en klyfta vitlök och sedan la´ jag upp den på den panerade kålroten. Krönte verket med en liten persiljekvist och vips hade jag "uppfunnit" en "rotilla".

 


Den skulle väl passa som förrätt i "halv åtta hos mig". Originell och välsmakande. Är man inte alltför stor i maten kan man tänka sig två skivor som lunch tillsammans med gårdagens blogginlägg.

Jag kan även  tänka mig att laga till detta på andra rotfrukter. Kålrabbi, selleri, majrova eller varför inte små runda kokta rödbetsskivor? Även stuvningen skulle kunna varieras alltefter smak och tycke. Det är fritt fram för experiment. Men  hur man än gör är det ingen snabbmat precis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar