torsdag 10 oktober 2013

dramaturgi


Innan jag satte ordet på pränt fick jag lov att googla på order för att se om det fanns över huvud taget och dess innebörd. Då kan man få se skisser på den strukturella uppbyggnaden av ett dramatiskt skeende när det ska återges. Ordet dök upp i mitt huvud när jag tänkte på hösten och dom första höstbilderna jag tog vid min senaste promenad. Landskapet förvandlas ju dramatiskt på hösten. Naturens egen dramaturgi.  Detta färgsprakande fyrverkeri som upprepas varje höst. Under många år har jag gjort en videofilm varje höst i olika miljöer och kan inte låta bli att fotografera denna prakt även nu.

 
När jag videofilmade ville jag alltid invänta den perfekta höstdagen med strålande sol. Den sammanföll inte alltid med när naturen visade sig i dess färgstarkaste skrud eller uteblev helt.

Dom här bilderna togs tyvärr i mulet väder en sen eftermiddag. Ibland tyckte kameran t.o.m att det behövdes en blixt på närbilderna. Trots avsaknaden av sol lyser färgerna ändå som om de hade en inneboende ljuskälla. Det blir väl så när växterna gjort sig av med klorofyllet.

 


På väg till busshållplatsen lyser asparna trots att solen inte är framme. De liksom lyser av sig själva. Ej tjej dök upp på vägkrönet just när jag skulle ta bilden.

"Nu kom du med på bilden" sa jag till henne när hon var i jämhöjd med mig. Hon stannade upp och jag fick upprepa mina ord när hon hade tagit hörsnäckan ur örat.

"Ja, jag såg det" sa hon och tillade att det var sååå vackert ute nu. Se´n lite chit-chat till innan jag  fortsatte utmed gångvägen och tog ytterligare några andra bilder

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar