Ett ovanligt sätt att parkera sin cykel såg jag förra veckan
när jag skulle handla i centrum. Nu tror jag inte att det var ägaren som hade parkerat sin
cykel på detta sättet utan att det snarare rörde sig om ett pojkstreck.
Förutom att hissa upp cykeln med ståltråd och surra fast den
på lyktstolpen hade marodörerna dessutom försäkrat sig om att göra cykeln
tillfälligt obrukbar ifall ägaren trots allt skulle få ner den. Innan den nådde
högre höjder hade den nog parkerats på marknivå i ett vanligt cykelställ
intill.
Så här ser dom flesta cykelställen ut även om man kan hitta
nya varianter här och var. Däremot hittar man nog inte längre någon offentlig
cykelparkering med skyddande tak. När jag behövde åka tåg för att komma till
jobbet, cyklade jag alltid ner till stationen. Det var på 50-talet långt före
pendeltågens tid. Då parkerade man cykeln också på höjden. Hittade inte någon
bild på denna typ av cykelställ men väl en principskiss. Då var det ett välvd
tak av korrugerad plåt som täckte cykelraderna som fanns på båda sidor -
d.v.s cyklarna stod mot varandra
Numera kostar man sällan på några lyxiga cykelställ med tak.
Regnar det, så får väl sadeln bli blöt. För att slippa sätta sig på en blöt
sadel är därför många cyklister förutseende och har täckt sadeln med en
plastpåse. Som här vid våran busshållplats
Här finns ingen cykelparkering med tak. Inte ens den
enklaste klykan. Några träd bakom busskuren får duga. Trots att det är tätt
mellan busshållplatserna och dom flesta ligger på gångavstånd, är det alltid
några cyklar parkerade kring dom. På den
här bilden ser det ut som om cyklisten glömt att släcka baklyset. Det berodde
dock på blixten som utlöstes när jag tog bilden en mörk och kulen höstkväll som
fick reflexerna att lysa upp.
Det fanns bättre cykelställ med tak vid Stuvsta station på 60-talet! Det borde finnas nu, 2018, för utvecklingen går ju framåt. Men inte beträffande bra cykelställ verkar det...
SvaraRadera