fredag 6 september 2013

rätt på bladet


Det kan låta som en bit ur ett ishockeyreferat men är en helt naturlig företeelse. Djur på blad helt enkelt. Sköldlössen eller bärfisarna ser man ofta här och var där dom sitter i fröställningar eller på blad.

 
Den här sitter på ett blad från en stockros och smälter väl in i omgivningen. Jag tror dock inte att den kan skifta färg som en kameljont eller bläckfisk utan den söker nog gärna upp kroppsegna färger.
Nästa bladgäst (ej att förväxla med badgäst J) är betydligt lättare att upptäcka. En snäcka som sitter högt upp i ett träd. Högt i relation till snäckans storlek.

 
Jag har tidigare i år skrivit om en snäcka som satt på en vattenväxt och utgick ifrån att det var en vattenlevande snäcka. Eftersom den här på bladet har samma utseende, får jag kanske revidera mitt påstående. Den här var långt ifrån något vattendrag. Trots att jag ofta strosar runt i naturen är det nu bara andra gången jag stöter på denna typ av snäcka med spetsigt hus. Var den har sin hemvist återstår dock att utreda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar