måndag 9 september 2013

fest i byn


Det här blir inte en recension av Tati´s film med samma namn utan är på riktigt. Jag hade missat detta evenemang i lokaltidningen men när jag fick höra om festligheterna, satte jag mig på cykeln och trampade iväg till Jakobsbergs centrum. Parkerade på andra sidan järnvägen och gick genom tunneln. När jag kom upp i solskenet igen fick man gå igenom ett partytält för att komma ut på torget.

 
Grönsakshandlaren hade sitt stånd mitt på torget och det var business as usual för hans del. Nu hade han dock fått sällskap av en knallemarknad med många stånd runtom.

 

 

 
 

Det var som vanligt allehanda tingel-tangel som man försökte locka med. Utbudet var dessutom tämligen andefattigt och inte riktigt anpassad till årstiden. Vem lockas av att köpa stickade vantar och pälsskor i 25 graders värme?

 
Nej, då föredrog många att hellre sitta med en kall öl på någon av uteserveringrna.

 
Eller som den här farbrorn med sin tax som plockar upp sin lunch ur en kasse vid en annan servering.

 

 

 

Det som brukar säljas av dörrknackarna fanns även här i långa banor. Strumpor i alla dess färger med invävda figurer.

 

 

 

Det mest udda jag kunde hitta var alla dessa knappar som verkligen förde tankarna till forna tiders knallemarknad.

 

 
Jag kan inte minnas längre när jag tappade någon knapp i ett plagg. Än mindre att mor, hustru eller jag själv sytt i en knapp. Var utbudet tänkt för samlare? Själv minns jag att vi gärna lekte som barn med mormors knappar som hon förvarade i en stor ask.  Festen på torget vände sig i mångt och mycket just till just barn. Forts. följer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar