fredag 23 augusti 2013

vingar av guld


Varje  gång jag hittar en ny fjäril i naturen och fotograferar den, uppstår alltid samma problem: vad är det för fjäril? Jag bläddrar i en enkel fjärilsbok, googlar eller bläddrar bland olika bloggar. Oftast utan att komma till något resultat. Nu senast hittade jag en liten, färggrann fjäril och var säker på att det inte skulle bli några problem med att artbestämma denna som hade så karaktäristiska färger och mönster.

 
Jag hade tagit bild på denna fjäril en gång tidigare och lite slarvigt lagt in den i datan bland nässelfjärilar. Nu såg jag dock mitt misstag och började leta bland bilderna på nätet utan att hitta den bland alla tecknade bilder, tygfjärilar och småtöser med vingar på ryggen. Då började jag att söka på rödvinge. Finns det blåvingar, så måste det rimligtvis finnas en röd motsvarighet. Men icke. Undermedvetet dök ordet guld upp i skallen och när jag letade på guldvinge, fick jag träff. Kanske är denna lilla guldvinge inte så vanligt förekommande eller så visar den inte vingarnas färggranna ovansida så ofta.  Med hopslagna vingar ser den nämligen inte mycket ut för världen. Kunde kanske vara vilken fjäril som helst.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar