tisdag 23 juli 2013

sniglar


 

 

Det är dock inte bara flugor som sätter sig på panelen. Även sniglar gör det. Jag kallar dom för hussniglar. Inte bara för att de har ett hus på ryggen utan för att de kryper upp på husets fasader. Dom borde ju kunna känna av vad som är upp och ner men likväl strävar dom uppåt där det rimligen inte kan finnas någon fukt eller något att äta. Men gärna för mig. De är lätta att upptäcka och plocka ner  för att oskadliggöras. Bara dom här hittade jag på norra förrådsväggen

 
Om jag låter dom härja fritt har jag om några år inget grönt i trädgården. Dom förökar sig i rasande takt.Trots att jag "städar" på tomten, kommer dom sakta krypandes från alla håll. Men än så länge har jag kunnat hålla dom i schack och fredat blommor och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar