måndag 8 juli 2013

en lång cykeltur


I helgen gjorde jag min längsta cykeltur efter knäoperationen för ett drygt år sedan. Det var årets hittills varmaste dag, vilket passade mig perfekt eftersom jag älskar värme. Jag hade tänkt cykla till Sveriges Silicon Valley. Redan för några veckor sedan gjorde jag ett försök men fick avbryta turen. Inte för att jag inte orkade, utan för att batterierna i kameran tog slut och reservbatterierna också var tomma. Det blev bara en kort fototur vilka bilder redan visats här. Denna gång laddade jag upp med nyladdade batterier och hoppades på en större bildskörd. Vilket det också blev. Hela 97 bilder som jag knäppte på turen som varade 5½ timmar. På denna tid passerade jag många skiftande miljöer vilket var väldigt inspirerande för mitt fotoöga. Det blev bilder från lantliga idyller till modern arkitektur. Bilder från motorcrosstävlingar till mongolernas årliga fest. Bilder från sommarhagar till en myllrande galleria. Från en nerlagd flygflottilj och en nerlagd bondekultur. Allt detta på en och samma cykeltur som nästan blev en lite omtumlande upplevelse. Bilderna kommer att portioneras ut de kommande inläggen. Först ut några landskapsbilder:

 
Till skillnad från förra försöket att cykla till Kista på asfalterade cykelbanor som löpte parallellt med bilvägarna, valde jag att pröva en gammal cykelled på grusvägar genom kulturlandskapet. Där rådde total tystnad. Inte ens fåglarna orkade kvittra i värmen.

 

 

 

På något sätt rådde det en pastoral skönhet över landskapet i denna tysthet och den dallrande solhettan. En svensk sommaridyll när den är som bäst.

 

 
En flock gäss slog sig ner bland några betande kor en bra bit från vägen. Tyvärr missade jag landningen strax innan.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar