onsdag 12 juni 2013

Hässelby Slott - nationaldagen


Det var rena folkvandringen in på slottets gårdsplan där folk trängdes framför trappan till entrén.

 


 

 
 
 
 
 
 
Jag drogs förstås med av ren nyfikenhet vad som skulle pågå där. Men mest genom att det kanske kunde bli fler bilder. Jag gick uppför trappan för att få en vy över folkhavet. Alldeles nedanför hade man lämnat lite plats som en liten scen. Där fanns några musikanter och och en sångartist vars namn jag aldrig uppfattade. Kanske en kändis, kanske en lokal förmåga.

 
När han efter någon låt engagerade åskådarna att sjunga allsång till låten  "Gubben Noak" gick jag därifrån. Gick nerför den högra trappan och utmed den högra flygeln. Några åskådare hade det dock ordnat för sig och tagit plats i ett litet partytält.

 
På väg till själva tivolin utanför slottet, funderade jag lite över meningen med nationaldagen. En skånsk insändare i Metro tyckte att Gustav Vasa inte skulle ha något med denna dag att göra eftersom han inte ens var kung över Skåne. Midsommar har alltid varit en större fest än Svenska flaggans dag" och borde i så fall upphöjas till nationaldag. Traditionerna finns och lite blå-gula flaggor kunde sätta lite extra färg på firandet. Men tivoli och gubben Noak …..?

I vilket fall en ledig dag som man flyttat från annan dag pingst. Vem vet hur firandet blir om ett antal år. Som 17:e maj, 4th of July eller den 14:e Juli?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar