fredag 31 maj 2013

försommarblomster


Nu är det mycket som blommar och hade jag inte fotograferat det mesta redan se´n tidigare, skulle jag nu  ha fullt upp att göra. Tack vare den sena våren blev blomningsperioden extra komprimerad. Uttrycket mellan hägg och syren gäller inte i år. Båda blommar samtidigt.

Ute i markerna hittade jag dock ett par blommor som jag inte har "avporträtterat" så ofta.

    skelört

 

                             hällebräcka

Trots namnet växte den alldeles intill vatten. Annars hade jag nog trott at det är mandelblom som brukar växa på klipphällar.

 
Intill huset blommar mängder med gullvivor vilka jag visat här i bloggen genom åren. Jag skulle testa något med kameran och la mig platt på magen bredvid några vivor som inte blommat ut än. Testet utföll dock inte till belåtenhet utan blev en vanlig bild. Och när jag nu ändå hade tagit den får den väl göra sällskap med dom andra här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar