tisdag 21 maj 2013

Back to Nettlehill


Den årliga nässeldagen inföll 3 veckor senare än normalt. Dels hade SMHI inte fixat det vanliga vårvädret i början på maj och dessutom blev jag själv sinkad en vecka. Men så igår traskade jag iväg till mitt nässelställe en bit bortom stora vägen. Själva kullen kan ni se här

och tidigare års nässelaktiviteter kan man läsa därifrån. Vid förra års plockning gick jag med kryckor efter min spräckta knäskål men årets plockning gick betydligt lättare. Dessutom hade dom hunnit bli stora, varför jag fyllde papperskassarna  fortare än vanligt. Men små, späda nässlor är att föredra även om de är jobbigare att plocka. Nu började dom bränna lite mer. Jag hade dock grässaxen med mig.

I den branta backen, där man ibland hade svårt att få fotfäste, växte det även kirskål.

 
Den var ju lätt att undvika även om det inte hade gjort så mycket. Kirskål kan man äta och små blad  blir till en god sallad. Den snarlika plistern däremot försökte jag dock att undvika. Och definitivt dom bladen som redan hade befolkats av larver från nässelfjärilen.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar