torsdag 25 april 2013

vattenförståndet


ett uttryck som dröjt sig kvar sedan tiden då jag jobbade. Lunchpromenaderna gick i regel utmed Mälarens stränder och på våren skulle vi kolla "vattenförståndet". En vägböj i närheten av stranden var ofta översvämmad vid högvatten.

Lika högt vattenstånd var det nu också i en av kommunens insjöar.

 
I år var det ovanligt mycket vatten som trängt upp på land. Det var lätt att konstatera om jag jämför bilderna som jag tog där för 3 år sedan och vilka resulterade i ett bildspel som ligger på you tube under digimages3 - "flooded". Många är tagna i samma vinkel.

 
Då hade jag även möjligheten att ta mig längre in i skogen och utmed sjön vilket var omöjligt i år när stövelskaften slutade halvvägs vid vaderna.


Längre ut - d.v.s. i själva sjön där den är djup, fanns det fortfarande is kvar. Detta gör att det ännu inte kommit så många fåglar hit för att häcka. Bara ett antal skränande måsar och några gäss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar