tisdag 23 april 2013

Vårstädning


De tre stora rishögarna efter höstens trädklippning är nu borta. På 2 dagar har jag malt ner allt i kompostkvarnen (se tidigare inlägg). Varje hög genererade en skottkärra full med  spån. Tyvärr kan jag inte hantera materialet än för kompostering eftersom lådorna fortfarande är bottenfrysta. Bara ett tunt lager färdig kompost kunde tas om hand innan man stötte på is.  Det enda som blev kvar av rishögarna är några grova grenar som kvarnen inte mäktade med. Härvid kunde jag även konstatera att det var stor skillnad på grenarnas hårdhet. Det gamla äppelträdet hade hårt virke och fick maskinen att stanna två gånger så att proppen gick. Grenarna från gullregnet däremot åkte ner i kvarnen som om dom vore av smör.ärvidH

 
När jag ändå tog denna bild kunde jag inte låta bli att ta några närbilder på vårblommorna som gömde sig bakom vedhögen.

 
 

Blommorna har i decennier  kommit upp under trollhasseln varje vår. Det går lättare för dom när jag rensat bort alla löven. Det är då jag även hittar en del hasselnötter som jag inte upptäckte på hösten.

 
Hustrun krattade gräsmattan och jag sopade rent altanen från allt träflis. Morgonen därpå låg det dock annat skräp på plattorna.

 

 

 

Eftersom det varken har regnat eller blåst på natten kan jag bara misstänka skatorna som systematiskt vänt på mossklumparna på tegelpannorna och fått dom att trilla ner till marken. Jag säger bara tack för hjälpen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar