måndag 22 april 2013

fågelfotografering


När man är ute på motivjakt ingår även fåglar. Bara dom behagar visa sig på lämpligt fotoavstånd. Så såg jag vid sista promenaden en fågel på en gräsmatta intill en parkering. En som jag länge trodde var "fru koltrast", innan jag blev upplyst om att det var en björktrast.


 
Så mallig man kan vara då! Med näsa upp i vädret. Men troligen är det en ren försvarsställning. Med landningsstället fortfarande utfälld för att snabbt kunna starta igen ifall fara hotar. Den där gubben som siktar på mig med en tingest är bäst att ha koll på!


 
Lite senare såg jag en annan björktrast högt uppe i ett träd. Där fick jag använda maximala 4x zoom för att den skulle synas. Bilden blev ganska bra ändå tack vare kompositionen med grenen och fågeln i mitten.
Det finns dock andra knep att närma sig fåglar som man vill fotografera. Speciellt när det gäller svanar

 

 
Allra enklast är det dock att fotografera glasfåglar. En alldeles speciell art som alltid sitter stilla i träden. För säkerhets skull dessutom fästa med en tvättnypa och sladd.

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar