lördag 6 april 2013

kuber i naturen


När jag för länge sedan experimenterade med collager i papper (klippa och klistra) hade jag en "kubistisk" epok. Då skapade jag en handfull bilder där kuber var det dominerande innehållet. En tjej på reklamavdelningen ritade upp kuber i olika vyer och storlekar åt mig i en av dom första datorerna som fanns då. Med hjälp av utskrifterna kunde jag använda dessa kuber som mallar att klippa efter. Ett av de första collagen döpte jag till " glaskuber" där jag försökte  få in speglingar från omgivningen att reflekteras i kubernas sidor.

 
Med denna idé var jag kanske så där en 40 år före en annan konstnär. Denne hade skapat en pelare av spegelkuber. Det var en ny skulptur som placerats i "kulturparken" som jag inte sett tidigare. Det var egentligen en skock självlysande dagisbarn i gula västar som fångade min uppmärksamhet. Först när två småflickor hade något konstigt för sig vid sidan om alla andra, fick jag syn på glaspelaren och gick närmare.

 

 

 


I en av speglarna fångade jag in någon som stod på en berghäll långt borta. Snacka om smygfotografering!

 

 På närmare håll kom en av flickorna med som hade kul med spegelbilderna. Man kunde ju se sig sönderklippt. I en kub såg man bara huvudet i en annan bara fötterna.

 
Ett annat collage jag skapade av pappersklipp har man dock ännu inte realiserat tredimensionellt för att  kunna ställa  ut i en park. Det skulle vara nå´t!
 
 

 
Men tillbaka till naturen. För ett antal år sedan såg jag dessa snökuber på isen. Ingen aning vem och varför dessa gjordes. I vilket fall ett skulpturalt inslag i naturen

Detta inspirerade mig sedan att sätta ut egna kuber på isen vilket jag nu gjorde med datans hjälp. Båda bilder har visats tidigare men eftersom de passar in i sammanhanget blev det repris


 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar