söndag 7 april 2013

Den fina ytan spricker


Jag hatar mig själv när jag fegar ur. Förr om åren var man betydligt våghalsigare, ibland på gränsen till dumdristighet. Kanske är det ett ålderstecken och insikten om att tiden är begränsad. Den vill man trots allt inte att den tar tvärt slut. Så därför vågade jag mig inte längre ut på isen trots att jag såg andra promenera långt borta på isvidderna. Det räckte för mig att se dessa sprickor i isen.

 

 
Försiktigt hasade jag mig fram till sprickan och när jag såg att isen ändå var rätt tjock, vågade jag kliva över den. Man hade ju sett ett antal pimpelfiskare som drivit iväg på ett isflak och som fick räddas med helikopter. Men isen låg stadigt under mina fötter och jag kunde ta ett antal bilder längre bort från sprickorna.

 

 
Tills det hördes ett dovt dån längre ut på sjön. Då fann jag det för gott att gå bort mot land igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar