torsdag 7 mars 2013

Mera mistel


När jag kom förbi vägen där vi hade lägenhet för mer än 30 år sedan, förvånades jag över hur högt träden utmed vägen och i omgivningen hade vuxit. De hade bildat en allé och enstaka träd på andra vägar var riktiga giganter.

 
I ett av dessa stora träd upptäckte jag redan på håll att det fanns mistel. Denna växt som förföljt mig sedan ett första bloginlägg redan februari 2009. Det senaste kan ni klicka er fram till här och därifrån spåra till begynnelsen. Jag stannade upp för att ta några bilder. Det fanns ovanligt många "mistelhängen" i detta träd. Minst 10 vad man kan se i bilden. Eftersom misteln är en parasit går jag nu och undrar hur det kommer att gå med trädet. Kommer den att suga musten ur trädet så att det tappar grenar eller rentav dör till slut?

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar