lördag 2 mars 2013

bubbelvatten


Kan inte påstå att jag trivs bäst i öppna landskap. Men det är något visst med vida vyer. Där blicken kan svepa fram över snöklädda vidder för att sedan fastna vid en granklädd horisontlinje.

Men vad är det för en mörk cirkel som ligger mitt i det vita? Det passar inte in i bilden. Dessutom låter det därifrån. Ett ljud som inte heller passar in i tystnaden. Jag stapplar runt i snön för att ta mig en närmare titt

Öppet vatten i en perfekt cirkel. Och mitt i bubblar vattnet upp. Ingen geysir eller ens en liten fontän utan ett försynt lågmält bubblande. En liten bit därifrån fanns ytterligare en damm där vattnet inte heller  frusit till. Även här bubblade det upp vatten underifrån och höll isen borta.

 

 

 

 
 
Nu handlar det inte om några källor eller vulkanisk aktivitet. Längre bort finns en liten pumpstation som pumpar runt vatten för att hålla dammarna fria från is.
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
Som jag berättat tidigare finns det gräskarp i dessa dammar och jag förmodar att det är för deras skull man vill hålla dammarna öppna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar