söndag 10 februari 2013

Yggdrasil


I min ungdom var jag intresserad av runstenar, vikingatiden och de nordiska gudasagorna. Därför gladde jag mig speciellt mycket åt att en gång kunnat ropa in en engelsk bok om asagudarna på en auktion. En bok från 1889 med titelbild i gyllene relief.

 

















När jag nu skulle knyta an till gårdagens inlägg om asken, kom jag att tänka på asken yggdrasil – trädet som omsluter hela världen enligt mytologin. Jag hittade då denna bild i boken. Till min förvåning hade även Wikipedia refererat till samma bok och samma bild.
  
Det finns många detaljer i bilden som hänför sig till sagorna och världsbilden man hade. En mängd djur i trädet som alla hade speciella uppgifter, regnbågen bifrost, den världsomspännande ormen Nidhögg och en drake i underjorden.
 
 

Jag saknade dock de tre nornorna Urd, Skuld och Verdandi som levde i underjorden bland askens rötter. Var och en med specifika uppgifter. Nog kan man tycka att kvinnorna inte skulle behöva vara förvisade till underjorden. Så jag flyttade dom upp i askens grenverk när jag gjorde detta collage

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar